Trening interpersonalny to jedno z najtrudniejszych szkoleń, jakie istnieją. Wymaga ono od trenera stworzenia bardzo mocnego oparcia emocjonalnego dla uczestników przez innych członków grupy i niego samego. A jednocześnie nacisku na otwarte przepracowywanie istniejących w zespole problemów międzyludzkich, mających często długą już historię nieudanych rozwiązań. By temu sprostać potrzeba głębokiej wiedzy o mechanizmach grupowych a zarazem zaawansowanych umiejętności dostrzegania i diagnozowania ukrytych, pozaświadomych sygnałów, którymi uczestnicy pokazują, gdzie leży problem, co jest dla nich naprawdę ważne.
Z tym większą satysfakcją możemy odnotować już ponad 40 poprowadzonych przez nas z sukcesem treningów interpersonalnych, które zasadniczo zmieniły jakość codziennego życia w zespołach ich uczestników.
Jakie korzyści mogą Państwo osiągnąć?
- Usprawnione zostanie porozumiewanie się na poziomie zespołu.
- Pozwoli ono przede wszystkim na konstruktywne i otwarte relacje w zespole, zwłaszcza na szczery a zarazem nieraniący feedback oraz uczenie się od siebie nawzajem.
- Jego członkowie będą czuli większą satysfakcję związaną z obcowaniem z sobą.
- Nastąpi znaczne zwiększenie efektywności współdziałania w ramach grupy.
- Przynależność do zespołu zainicjuje mechanizmy zwiększające indywidualną i zbiorową, skumulowaną motywację do realizacji zadań zawodowych.
- Członkowie grupy będą mieli możliwość rozwiązać ukryte bądź jawne konflikty upośledzające ich efektywną pracę.
- Stworzony zostanie wzorzec komunikacji, powszechnie w grupie zaakceptowany. Wzorzec taki obejmuje m.in. podstawowe reguły szczerości i otwartości, gdzie krytyka służy efektywności zadaniowej a nie rywalizacji o pozycję.
- Uczestnicy będą mieli sposobność przyjrzenia się objętym przez siebie rolom grupowym i okazję do dokonania eksperymentów związanych z przyjęciem nowych ról.
Idea szkolenia
Program pomyślany został jako zrównoważona metoda pracy z grupą zamkniętą. Polega ona na rozwoju kompetencji interpersonalnych. Uwidacznia się to w nabyciu umiejętności koncentrowania się na partnerze, właściwego przekazywania informacji zwrotnej, również krytycznej oraz szczególnie przyjmowania jej bez przeżywania uczuć niezadowolenia czy agresji, uważnego słuchania, jasnego wypowiadania własnych opinii.
Ponieważ poprawne funkcjonowanie w grupie wymaga rozumienia i konstruktywnego wykorzystywania zjawisk w niej występujących, wyodrębniania osób oraz procesów zarówno konstruktywnych, jak i destruktywnych, poprawnego wyjaśniania takich faktów, jak popularność, przywództwo, odrzucenie, bojkot, dlatego te zagadnienia znajdują odzwierciedlenie w trakcie treningu interpersonalnego. Ponadto wywołuje on korzystne przekształcenia w zakresie wrażliwości społecznej. W trakcie niego występują częste informacje zwrotne, co zwiększa zdolność do oceny i przewidywania tego, jak jednostka jest „odbierana” przez innych. Podnosi się również umiejętność przewidywania zachowań i uczuć innych osób w wyniku określonego zachowania. Zmienia to w pewnym stopniu sposób postrzegania innych – powodując lepsze ich rozumienie, korzystniejszy (bardziej realistyczny) obraz ich cech oraz poczynań. Co więcej u uczestników treningu stwierdza się wzrost empatii, czyli zdolności do wczuwania się w przeżycia innych. Ewoluują także postawy społeczne – od prób autorytarnego kontrolowania innych w kierunku postaw otwartych, demokratycznych, partnerskich. Słowem, udany i wykorzystany przez uczestnika trening interpersonalny ewidentnie podnosi umiejętność współdziałania z lub wśród innych ludzi.
Efektem treningu będzie zarówno wysoki poziom samopoznania uczestników, jak i zdobycie znaczących kompetencji w zakresie umiejętności komunikacji interpersonalnej, znajomości procesów grupowych i reguł współdziałania w grupie w różnych fazach jej rozwoju.
Zespoły zdezintegrowane (lecz bez bardzo ostrych, znaczących konfliktów), które są bardziej luźnym zbiorem indywiduów i swobodnie związanych z całością podgrup, dzięki doświadczeniu treningu interpersonalnego będą w stanie przeistoczyć się w zwarte teamy sprawnie realizujące zadania firmy.
Jak pokazują kolejne prowadzone przez nas treningi, wyzwolone podczas nich emocje to potężny rezerwuar energii, bezpośrednio przekładający się na wyniki pracy.