realizacja programu warsztatu


Realizacja naszych zajęć szkoleniowych jest syntezą dwóch istotnych elementów. Z jednej strony jest to założenie przekazu ustalonych wcześniej treści merytorycznych – umiejętności i wiedzy z danego obszaru aktywności szkoleniowej, z drugiej – uwzględnienie procesów grupowych i indywidualnych członków zespołu warsztatowego. Każdy z tych obszarów wpływa dodatnio na drugi i jest ważny ze względu na realizację celów zajęć.

Praktyczną implikacją takiego podejścia jest kształtowanie przebiegu szkolenia zgodnie z indywidualnym poziomem kompetencji uczestników oraz z rozwojem procesów emocjonalnych zachodzących w grupie, warunkujących rzeczywisty wpływ szkolenia na osoby. Dbanie o niezbędny poziom integracji zespołu, wytworzenie korzystnych relacji z trenerem i zniwelowanie naturalnego lęku towarzyszącego ekspozycji na forum grupy, zbudowanie atmosfery sprzyjającej otwartości i eksperymentowaniu, wychwytywanie procesowych informacji zwrotnych - kształtują między innymi linię postępowania z grupą.


Stosowane narzędzia dydaktyczne

Uwzględniając sztandarową zasadę prowadzenia szkoleń metodą warsztatu wykorzystującego techniki aktywne oraz proces grupowy i indywidualny, stosujemy następujące narzędzia pracy:

  • zespołowe gry symulacyjne
  • zadania indywidualne do wykonania (symulujące codzienne sytuacje w pracy, wykorzystujące sztuczne i rzeczywiste otoczenie szkoleniowe), pozwalające doskonalić poszczególne kompetencje
  • zadania zespołowe – dla całej grupy pozwalające równolegle ćwiczyć daną umiejętność lub wspomagające trenowanie kompetencji odnoszących się do relacji zespołowych 
  • wykłady interaktywne (krótkie; tak budujemy przebieg szkolenia, żeby uczestnicy sami mogli odkrywać najistotniejsze reguły - wprost przekłada się to na możliwość transferu efektów warsztatów do realnego życia)
  • dyskusje w grupie – angażowanie uczestników do wymiany spostrzeżeń, wniosków i doświadczeń – analiza zagadnień 
  • modelowe prezentacje trenerskie
  • analiza przypadków (indywidualne prezentacje) - jak robią to inni? 
  • analiza plusy-minusy - omówienie sposobów rozwiązania problemu przez uczestników szkolenia – analiza materiału audiowizualnego zarejestrowanego przy pomocy kamery
  • istotnym elementem szkolenia zawartym w omówieniach każdej z technik jest transfer zdobytych doświadczeń oraz wniosków na sytuacje, jakie uczestnicy napotykają w codziennej pracy. Zdobywane przez uczestników wiedza i umiejętności, dzięki transferowi na sytuacje zawodowe, są wykorzystywane w codziennej pracy podczas realizacji zadań i osiągania celów.


Na każdym etapie uczestnicy otrzymują informacje zwrotne oraz wskazówki praktyczne dotyczące zmiany zachowań.

© MasterClass 2022