Projekty zmieniające kulture organizacyjną należą do najbardziej złożonych naszych działań.
Typowo obejmują one:
- etap diagnozy aktualnie istniejącej w firmie kultury (zwłaszcza kultury ukrytej - jako że ona właśnie faktycznie steruje codziennymi działaniami ludzi) i opracowania działań (interwencji) systemowych
- typowe narzędzia to konsultacje diagnostyczne z zarządem oraz działem HR, strukturalizowane wywiady narracyjne z pracownikami i managerami wszystkich szczebli, analiza wyników badań satysfakcji pracowniczej, analiza kluczowych momentów historii organizacji (np. zmiany przywództwa, duże zwolnienia, zmiany siedziby, połączenia z innymi firmami itd.), analiza oficjalnych dokumentów firmy (misja etc.), obserwacja zachowań pracowników on-the-job, obserwacja przepływu interakcji w przestrzeni fizycznej i używanych w firmie kanałów komunikacji
- etap pilotażowego wdrożenia - jeżeli tylko jest on możliwy
- etap wdrożenia pełnych działań
- tu korzystamy zarówno z warsztatów, coachingu grupowego jak indywidualnego oraz spotkań prowadzonych przez management (moderowanych subtelnie przez nas)
- etap ewaluacji i korekt
Przykładowy warsztat dla managementu wprowadzający w tematykę KO
Jakie korzyści mogą Państwo osiągnąć ?
- Poznanie wagi kultury organizacyjnej (KO) w codziennym funkcjonowaniu organizacji
- Zdobycie narzędzi badania KO we własnej organizacji
- Poznanie i przećwiczenie podstawowych narzędzi kształtowania KO z pozycji managera
Idea szkolenia
- Co to jest KO
- Dlaczego KO jest tak bardzo istotna w realizowaniu celów organizacji
- Wymiary: ukryty i jawny KO i ich składowe
- Rola oficjalnej i ukrytej misji firmy w kształtowaniu KO
- Struktura zależności w firmie jako jeden z głównych czynników wyznaczających ukrytą KO
- Jak używać czynnika struktury dla kształtowania pożądanej KO
- Grupa pracowników a zespół - wpływ KO na przekształcanie grupy w zespół
- Typowe fazy rozwoju zespołu zadaniowego i ich zmiany jako efekt działania KO
- Dlaczego niektóre zespoły nigdy nie osiągają fazy dojrzałej współpracy
- Główne narzędzia badania KO
- Profesjonalne narzędzia i ich dostosowanie do praktyki managerskiej
- Narzędzia wpływu managera na KO z uwzględnieniem jej ukrytego wymiaru
- Styl przywództwa w zespole jako główne narzędzie managerskie
- Podział ról i dostosowanie zadań do etapu rozwoju pracownika
- Jawne i ukryte normy komunikacyjne (sieć komunikacji, schemat raportowania, używany język, filtrowanie informacji) - i ich kształtowanie
- Wstępne określenie KO we własnej organizacji
- Zaplanowanie ścieżki zmiany uwzględniającej omawiane czynniki